• "Proszę opowiedzieć coś o sobie."
Postaraj się, by odpowiedź na to pytanie nawiązywała do Twojego doświadczenia zawodowego zamiast do prywatności. Możesz również opowiedzieć w kilku zdaniach o swoich zainteresowaniach. Przykładowo, gdy starasz się o stanowisko Specjalisty do spraw Marketingu: "W wolnym czasie zajmuję się pisaniem artykułów na bloga. Zdobywam również wiedzę z zakresu marketingu i reklamy w internecie, żeby lepiej promować swoją twórczość, a takie umiejętności mogą przydać mi się na tym stanowisku." W ten sposób opowiesz i o swoim hobby, i o tym w jaki sposób przyda Ci się zdobyta wiedza w nowej pracy.
• "Dlaczego chcesz pracować właśnie u nas/ w naszej firmie?"
Przed rozmową rekrutacyjną dowiedz się, czym zajmuje się dana firma, jakie usługi lub produkty oferuje swoim klientom itp. Ułatwi Ci to udzielenie odpowiedzi, dodatkowo w oczach pracodawcy wypadniesz lepiej niż konkurencja, gdy nawiążesz np. do pozycji firmy na rynku: "chcę pracować z najlepszymi w branży, dlatego zainteresowała mnie Państwa firma".
• "Dlaczego to właśnie Pani/Pan nadaje się na to stanowisko?"
Odpowiadając na to pytanie, nawiąż do treści ogłoszenia o pracę, na które aplikowałaś/-eś (w tym celu warto zapisywać oferty pracy, np. poprzez serwis Pracuj.pl). Wymień odpowiednie umiejętności oraz doświadczenie i powiedz jak mogą przydać Ci się na stanowisku, o które się starasz. Możesz wspomóc się również przykładami: "W poprzedniej pracy nauczyłam/-em się profesjonalnie obsługiwać klientów, radzić sobie w trudnych sytuacjach i nawiązywać długotrwały kontakt z ludźmi, dzięki czemu sprawdzę się jako Specjalista do spraw Obsługi Klienta w Państwa firmie."
• "Jak wyobraża Pani/Pan sobie pracę w naszej firmie?"
Również w tym przypadku przyda Ci się wiedza o firmie oraz znajomość treści oferty pracy. W zależności od tego czy pracodawca poszukuje Konsultanta Biznesowego, czy Księgowej/-ego, przedstaw sposób w jaki mogłabyś/mógłbyś pracować na co dzień na tym stanowisku.
"Potrafię sprawnie obsługiwać komputer oraz pisać bezwzrokowo, dlatego mogłabym/mógłbym szybko i efektywnie przygotowywać dokumenty dla klientów, konsultując z nimi szczegóły podczas rozmowy telefonicznej lub mailowej."
• "Jakie są Pani/Pana zalety oraz wady? Proszę je wymienić."
Na długo przed rozmową warto zastanowić się nad tym pytaniem. Jakie są Twoje mocne strony? Może to kreatywność, dokładność lub łatwość w rozmowach z ludźmi? O ile wymienienie zalet nie powinno stanowić problemu, to jednak opowiedzenie o wadach może wywołać zakłopotanie. Pozostawienie tego pytania bez odpowiedzi lub zakończenie go stwierdzeniem "Jestem człowiekiem bez wad." nie będzie najlepszym rozwiązaniem. Możesz zgodnie z prawdą powiedzieć np. "Moją wadą jest krótki staż pracy." lub "Brak mi wiedzy z zakresu...". Pracodawca dzięki temu dowie się czy np. przydałoby Ci się szkolenie lub kurs zawodowy oraz doceni Twoją szczerość.
Artykuł sponsorowany