Scenariusz jest już dobrze znany policji, mimo tego, trudno uchronić seniorów przed niebezpieczeństwem. Trzy dni temu, około południa, na telefon stacjonarny należący do starszej mieszkanki dzielnicy Łódź Górna zadzwonił nieznany jej mężczyzna. Przedstawił się jako funkcjonariusz Centralnego Biura Śledczego. Podał rzekomy numer legitymacji i numer prowadzonej sprawy dotyczącej kradzieży pieniędzy z kont bankowych. Zasugerował kobiecie, że może to sprawdzić dzwoniąc na numer alarmowy. Ta, nie rozłączając się wybrała 112, a tam rozmówca potwierdził prowadzoną rzekomo akcję.
Polecany artykuł:
Fałszywy policjant powiedział seniorce, że była już próba włamania na jej konto i jak najszybciej powinna wypłacić oszczędności, a następnie zdeponować je u niego, gdzie będą bezpieczne. Ponaglał wypłatę, jednocześnie utrzymując już rozmowę przez telefon komórkowy, którego numer podała sama pokrzywdzona.
Zgodnie z dalszymi poleceniami seniorka przemieszczała się taksówkami do kolejnych banków, w których wypłacała gotówkę. Łącznie przekazała oszustowi podającemu się za policjanta 140 tys. złotych.
Takich historii w całym kraju są dziesiątki a nawet setki. Policja apeluje - seniorów o ostrożność, a ich bliskich - o uświadamianie rodziców, babć i dziadków o potencjalnym niebezpieczeństwie. - W miejsce zatrzymanych grup pojawiają się inne dlatego tak ważne są działania prewencyjne i zwiększające świadomość wśród seniorów - podaje policja.
Co zrobić, kiedy dojdzie od podejrzanej sytuacji? Oto kilka informacji, które należy wiedzieć:
· policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji,
· policja nigdy nie poprosi o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu,
· jeśli mamy jakąkolwiek wątpliwość , co do danych osoby dzwoniącej do nas czy podającej się za pracownika jakiejś instytucji, weryfikujmy to. Zgłaszajmy takie sytuacje policji, konsultujmy z rodziną,
· pamiętajmy, żeby nie dać się namówić na pozostawienie naszych pieniędzy w jakimś odosobnionym miejscu, nie wyrzucać ich przez okno, nie pozostawiać we wskazanym przez oszusta miejscu,
· nie udostępniajmy kodów, haseł czy danych do naszych kont bankowych nikomu czyjej tożsamości nie jesteśmy pewni i komu nie ufamy.