Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
W ramach Programu Kolejowego CPK w Polsce powstać ma w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Łącznie to 1789 km nowych linii kolejowych i ponad 400 km nowych dróg.
Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:
• Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
• Ostrołęka – Łomża
• Trawniki – Krasnystaw – Zamość
• Łętownia – Rzeszów
• Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)
Szybką koleją z Łodzi do Warszawy w zaledwie 45 minut!
Rozpoczynają się przygotowania do realizacji nowej linii kolejowej dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław.
Planowana linia kolejowa nr 85 stanowi fragment szprychy nr 9 łączącej Warszawę i CPK z Łódzkiem, Dolnym Śląskiem, Opolszczyzną, Wielkopolską i Lubuskiem. W 2027 roku z Łodzi do Warszawy dojedziemy w 45 min., a z Sieradza w 1 godz. 15 min. Dzięki modernizacji istniejących linii kolejowych skróci się również czas przejazdu z Piotrkowa Tryb. do Warszawy do 1 godz. 25 min.
Łącznie w województwie łódzkim w ramach programu kolejowego CPK powstanie 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 305 km zostanie zmodernizowanych.
Centralny Port Komunikacyjny - potężny impuls dla gospodarki
Budowa i eksploatacja CPK będzie oznaczać potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem CPK wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.
Koncepcja przygotowania i budowy Portu Lotniczego Solidarność przewiduje, że dzięki CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem węzła przesiadkowego a kolejne 110 tys. w ramach sektorów gospodarki powiązanych z portem, np. w branży logistycznej, turystycznej, hotelowej, deweloperskiej, handlu i usługach.
Projekt CPK z myślą o zagrożeniach epidemiologicznych
CPK będzie portem lotniczym w Europie spełniającym najwyższe standardy sanitarno-epidemiologiczne. Wprowadzając najnowsze dostępne rozwiązania – już na etapie planowania – Polska ma szansę na stworzenie portu lotniczego, któremu pasażerowie będą ufać. Tzw. inwestycja greenfield, czyli planowana od podstaw, ma gigantyczną przewagę nad lotniskami, które powstawały dekady temu, kiedy nie myślano jeszcze dużo o zagrożeniach epidemiologicznych.
W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
Budowa CPK pod okiem zagranicznych ekspertów
Ponieważ Polska nie realizowała dotychczas inwestycji o tej skali, spółka CPK postanowiła skorzystać z doświadczeń międzynarodowych, angażując do projektu kompetencje i zasoby zarządców najlepiej zorganizowanych lotnisk świata. Trwają rozmowy z lotniskami: Incheon w Seulu i Narita w Tokio, spośród których wybrany zostanie doradca strategiczny.
Porty lotnicze w tych krajach mają bogate doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata. Spółka zarządzając portem w Seulu współuczestniczyła w realizacji inwestycji lotniskowych w ponad 20 miejscach świata, m.in. w Turcji, Indonezji i Kuwejcie. Przedstawiciele lotniska w Tokio brali udział w projektach tego typu m.in. w Tajlandii, Wietnamie i na Filipinach.
Inwestycja ma być gotowa do 2034 roku.
Artykuł sponsorowany