Terminal CPK. Koncepcja Chapman Taylor

i

Autor: Koncepcja Chapman Taylor

Z Łodzi do Warszawy dojedziemy w 45 minut! Znamy szczegóły budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

2020-06-16 12:00

Inwestycje kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) to łącznie prawie 1800 km nowych linii kolejowych, które mają powstać do końca 2034 roku. Dla ponad 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają albo ruszą w tym roku. Inwestycja zakłada połączenie ze stolicą większości regionów Polski. Szybką koleją z Łodzi do Warszawy dojedziemy w zaledwie 45 minut! To także szansa na stworzenie ponad 150 tysięcy nowych miejsc pracy. Pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć już za trzy lata.

Terminal CPK. Koncepcja Chapman Taylor

i

Autor: Koncepcja Chapman Taylor

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

Terminal CPK. Koncepcja Foster + Partners

i

Autor: Koncepcja Foster + Partners

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Terminal CPK. Koncepcja KPF

i

Autor: Koncepcja KPF

W ramach Programu Kolejowego CPK w Polsce powstać ma w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Łącznie to 1789 km nowych linii kolejowych i ponad 400 km nowych dróg.

Terminal CPK. Koncepcja Zaha Hadid Architects

i

Autor: Koncepcja Zaha Hadid Architects /mat. prasowe

Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:

• Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
• Ostrołęka – Łomża
• Trawniki – Krasnystaw – Zamość
• Łętownia – Rzeszów
• Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)

Szybką koleją z Łodzi do Warszawy w zaledwie 45 minut!

Rozpoczynają się przygotowania do realizacji nowej linii kolejowej dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław.

Planowana linia kolejowa nr 85 stanowi fragment szprychy nr 9 łączącej Warszawę i CPK z Łódzkiem, Dolnym Śląskiem, Opolszczyzną, Wielkopolską i Lubuskiem. W 2027 roku z Łodzi do Warszawy dojedziemy w 45 min., a z Sieradza w 1 godz. 15 min. Dzięki modernizacji istniejących linii kolejowych skróci się również czas przejazdu z Piotrkowa Tryb. do Warszawy do 1 godz. 25 min.

Terminal CPK. Koncepcja Zaha Hadid Architects

i

Autor: Koncepcja Zaha Hadid Architects /mat. prasowe

Łącznie w województwie łódzkim w ramach programu kolejowego CPK powstanie 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 305 km zostanie zmodernizowanych.

Centralny Port Komunikacyjny - potężny impuls dla gospodarki

Budowa i eksploatacja CPK będzie oznaczać potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem CPK wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.

Terminal CPK. Koncepcja Zaha Hadid Architects

i

Autor: Koncepcja Zaha Hadid Architects /mat. prasowe

Koncepcja przygotowania i budowy Portu Lotniczego Solidarność przewiduje, że dzięki CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem węzła przesiadkowego a kolejne 110 tys. w ramach sektorów gospodarki powiązanych z portem, np. w branży logistycznej, turystycznej, hotelowej, deweloperskiej, handlu i usługach.

Terminal CPK. Koncepcja Zaha Hadid Architects

i

Autor: Koncepcja Zaha Hadid Architects /mat. prasowe

Projekt CPK z myślą o zagrożeniach epidemiologicznych

CPK będzie portem lotniczym w Europie spełniającym najwyższe standardy sanitarno-epidemiologiczne. Wprowadzając najnowsze dostępne rozwiązania – już na etapie planowania – Polska ma szansę na stworzenie portu lotniczego, któremu pasażerowie będą ufać. Tzw. inwestycja greenfield, czyli planowana od podstaw, ma gigantyczną przewagę nad lotniskami, które powstawały dekady temu, kiedy nie myślano jeszcze dużo o zagrożeniach epidemiologicznych.

Terminal CPK. Koncepcja Foster + Partners

i

Autor: Koncepcja Foster + Partners

W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Budowa CPK pod okiem zagranicznych ekspertów

Ponieważ Polska nie realizowała dotychczas inwestycji o tej skali, spółka CPK postanowiła skorzystać z doświadczeń międzynarodowych, angażując do projektu kompetencje i zasoby zarządców najlepiej zorganizowanych lotnisk świata. Trwają rozmowy z lotniskami: Incheon w Seulu i Narita w Tokio, spośród których wybrany zostanie doradca strategiczny.

Terminal CPK. Koncepcja Woods Bagot

i

Autor: Koncepcja Woods Bagot

Porty lotnicze w tych krajach mają bogate doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata. Spółka zarządzając portem w Seulu współuczestniczyła w realizacji inwestycji lotniskowych w ponad 20 miejscach świata, m.in. w Turcji, Indonezji i Kuwejcie. Przedstawiciele lotniska w Tokio brali udział w projektach tego typu m.in. w Tajlandii, Wietnamie i na Filipinach.

Inwestycja ma być gotowa do 2034 roku.

CPK

i

Autor: CPK /materiały prasowe
CPK

i

Autor: CPK /materiały prasowe
CPK

i

Autor: CPK /materiały prasowe
CPK

i

Autor: CPK /materiały prasowe
CPK

i

Autor: CPK /materiały prasowe

Artykuł sponsorowany