Polecany artykuł:
Wiceprezydent Łodzi Krzysztof Piątkowski zasugerował zakup dzieła, które wzbogaciłoby kolekcję Muzeum Miasta Łodzi. ”Wybór padł na „Portret mężczyzny” z końca XIX w. roku pędzla Maurycego Trębacza zakupiony za kwotę 10 tys zł.
Kolekcja malarstwa Muzeum Miasta Łodzi liczy 636 jednostek inwentarzowych, w tym dar Dawida Malka i Fundacji Signum, na który składają się liczne dzieła artystów pochodzenia żydowskiego. Wśród tych prac znajdują się obrazy pochodzące zarówno z XVIII stulecia, jak i XX wieku. Dominują w tej grupie jednak dzieła artystów łódzkich czynnych od końca XIX, aż do trzeciej ćwierci XX stulecia.
ZOBACZ TEŻ: Łodzianie "Murem za Owsiakiem". W niedzielę spotkają się na rynku Manufaktury [SZCZEGÓŁY]
- Ofiarowany obraz w wymiarach 80x60 cm pochodzi z 1893 roku i został namalowany w Monachium w technice olejnej na podobraziu płóciennym. Poddany konserwacji, wejdzie w skład kolekcji portretów znajdujących się w zbiorach Muzeum. Będzie siódmym z dzieł (i czwartym z portretów) autorstwa Maurycego Trębacza, które posiada instytucja Obraz uzupełni przy tym nie tylko kolekcję prac tego twórcy, ale zbiory dawnego malarstwa w Muzeum Miasta w ogóle – mówi Krzysztof Piątkowski.
Dzieło Trębacza znajdzie się w stałej ekspozycji Muzeum - w „pokoju fabrykanta”, który ma być częścią planowanej, stałej wystawy: Biuro Buchholza – filmowy kantor „Ziemi Obiecanej” – informuje Barbara Kurowska, dyrektor Muzeum i zapewnia, że informacja o fundatorce znajdzie się na tabliczce przy obrazie.
O całej historii możecie posłuchać w materiale reportera Michała Makowskiego:
Maurycy Trębacz, artysta, który wybrał Łódź
Maurycy Trębacz urodził się w 1861 roku w Warszawie, ale związał się z Łodzią na 40 lat swojego życia. W 1940 roku jako niemal osiemdziesięcioletni staruszek trafił do łódzkiego getta, gdzie zmarł z głodu w 1941 roku.
W okresie przełomu XIX i XX wieku był jednym z najpopularniejszych malarzy żydowskich. Kształcił się u Wojciecha Gersona i Antoniego Kamińskiego w warszawskiej Klasie Rysunkowej, oraz Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Następnie, od 1883 studiował w Akademii w Monachium pod kierunkiem Aleksandra Wagnera i Otto Seitza, a w l. 1889-1890 w paryskiej Académie Colarossi. Swoje obrazy wystawiał od roku 1884, odnosząc sukcesy na wystawach w kraju i za granicą - w Monachium, Paryżu (1889 - brązowy medal), w Chicago (1894 - złoty medal). W 1909 przeniósł się na stałe do Łodzi, gdzie aż do roku 1939 prowadził własną szkołę malarską, w której rozpoczynali edukację artystyczną przyszli uczniowie Władysława Strzemińskiego. Malował sceny rodzajowe, obrazy o tematyce żydowskiej, pejzaże i liczne portrety.
PRZECZYTAJ: Superksiężyc rozświetli niebo nad Łodzią! Gdzie i kiedy oglądać to wyjątkowe zjawisko? [SUPERMOON 2019]
Artysta należał do pierwszego pokolenia malarzy żydowskich w Polsce. "Byli to twórcy, którzy przełamali obowiązujący Żydów kanoniczny zakaz przedstawiania postaci ludzkiej"
Bardzo aktywny w środowisku łódzkich twórców lubił spotykać się w pracowni swego przyjaciela Samuela Hirszenberga, którego unikatową na skalę światową kolekcję malarstwa posiada Muzeum Miasta Łodzi.
ZOBACZ WIDEO: