Autostrada A1 planowo ma łączyć Morze Bałtyckie z granicą z Czechami. Autostradowe odcinki ciągną się od Trójmiasta do Łodzi i dalej od Częstochowy do granicy. Brakujący fragment pomiędzy Tuszynem a Częstochową na odcinku 81 km ma być zrealizowany do 2022 r. Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła go na pięć odcinków. Łączny koszt budowy to 3,7 mld złotych. Właśnie zakończyło się rozpatrywanie ofert na wykonanie ostatniego fragmentu pomiędzy Kamieńskiem a Radomskiem.
Jako pierwszy zrealizowany zostanie odcinek od Częstochowy do granicy z woj. łódzkim (ok. 17 km). W poniedziałek GDDKiA podpisała umowę z firmą POLAQUA na 596,5 mln złotych. Planowana data zakończenia robót to połowa 2022 r. (35 miesięcy bez okresów zimowych od 15.12 do 15.03). W ramach inwestycji w śladzie obecnej DK1 powstanie dwujezdniowa autostrada z trzema pasami ruchu i pasami awaryjnymi, o nawierzchni z betonu cementowego.
Do końca sierpnia GDDKiA planuje podpisanie umowy z wykonawcami trzech kolejnych odcinków. Przetarg na budowę odc. A pomiędzy Tuszynem a Piotrkowem Trybunalskim (16 km, 478 mln zł) wygrało konsorcjum Budimex i Strabag. Odc. B pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24 km, 687 mln zł) zrealizuje konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz MIRBUD. Z kolei przetarg na budowę odc. D pomiędzy Radomskiem a granicą woj. łódzkiego (7 km, 338,3 mln zł) wygrało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR.
Ostatni odcinek pomiędzy Kamieńskiem a Radomskiem (17 km, 573 mln zł), którego wykonawcę wyłoniono w środę, 25 lipca, wykona konsorcjum Budimex i Strabag. Wybór nie jest jeszcze prawomocny.
Czytaj także: Urodziny Łodzi: Od czwartku zmiany tras komunikacji miejskiej w rejonie pl. Wolności [INFORMATOR]