Już za dwa tygodnie, w sobotę 31 października, łodzianie znów będą mogli pojechać odnowioną trasą WZ. Jak informuje Zarząd Dróg i Transportu, nowymi trasami pojadą autobusy i tramwaje. Trójka i dziesiątka na Olechów, 98 tylko jako linia dowozowa z Retkini na Nowy Józefów, a autobusy z pętli Maratońska przeniesione zostaną na wspólną krańcówkę z tramwajami przy Wyszyńskiego. Niestety, przynajmniej na razie, pozostałe linie nie będą kursowały ani częściej ani szybciej niż przed inwestycją... W dodatku, jak twierdza mieszkańcy osiedli, zmiany utrudnią im dojazdy do centrum.
Komunikacja miejska na trasie WZ. Tak pojadą tramwaje MPK:
Na całym odcinku - od ul. Augustów do zakładów Dell - będzie kursować linia 10, która połączy pętlę przy ul. Wyszyńskiego z pętlą Olechów. 10 będzie kursować w godzinach szczytu z 6-minutową częstotliwością.
Z Retkini do centrum będzie można również dojechać tramwajami linii 12 i 12A, które połączą Retkinię z ul. Narutowicza i kampusem Uniwersytetu Łódzkiego.
Linia 14 będzie jeździć z Teofilowa, ulicą Włókniarzy, na Dąbrowę.
Linia 8 z pętli Chochoła dojedzie do pętli Lodowa, łącząc z osiedlem Widzew Zachód oraz zapewni bezpośredni transport do Centrum.
Linie 9 i 9A od "skrzyżowania marszałków" dojadą do pętli Augustów, komunikując Widzew z ul. Narutowicza.
Linia 3 przedłuży swój bieg na Janów i dojedzie do pętli Olechów. Wraz z 10 obsłużą nowy odcinek linii, pasażerowie z przemysłowego Olechowa dojadą w okolice pl. Niepodległości i do północnej cześć miasta.
Przy Centralu, na wspólnym przystanku Piotrkowska-Centrum, spotka się 10 linii tramwajowych (1, 2, 3, 6, 8, 10, 11, 14, 16, 16A) kursujących na Trasie WZ i na ŁTR. Ma to ułatwić przesiadki w każdą stronę miasta. Uruchomiony tu zostanie drugi odcinek zupełnie nowego torowiska – na ul. Piotrkowskiej od Centralu do ul. Żwirki. Tory na al. Kościuszki (na południe od al. Mickiewicza) i na ul. Żwirki przydadzą się już tylko w razie awaryjnych objazdów.
Łodzianie oburzeni są zmianami na trasie WZ, w internecie trwa dyskusja:
Awarie i godziny szczytu na trasie WZ
"Pytanie 1.: czym mają dojechać mieszkańcy Retkini do domu w przypadku awarii tramwajów? Bo z tego, co rozumiem żaden autobus nie będzie jeździł od Centralu? 2. Jak oni mają zmieścić się w tramwajach w godzinach powrotów z pracy?! BRAWO!!! ZDiT to stan umysłu!!! No chyba że chodzi o zwiększenie ilości samochodów na drogach, bo jeśli tak, to uda się na 100 procent - pisze na fanpage'u Zarządu Dróg i Transportu Jacek.
Tłok w tramwajach - przesiadka do samochodu?
Podobnego zdania jest "Były pasażer" komentujący zmiany na blogu "Łódzka Inicjatywa na rzecz Przyjaznego Transportu": "Im mniej tramwajów podjeżdża na przystanek i im większy tłok w tych pozostałych, tym więcej osób wybiera podróż samochodem. Widać po korkach w centrum. Ot, zrównoważony transport po łódzku."
Komunikacja na trasie WZ - utrudnienia dla osiedli
"Projektanci Retkini w latach 70. XX wieku opracowali bardzo wygodny system obsługi komunikacyjnej. Tramwaj w środku i obsługę autobusową z krańcowkami po dwóch stronach osiedla. Umożliwili te bardzo praktyczne rozwiązania, by obsłużyć jak najlepiej mieszkańców osiedla. To, co ZDiT zaproponował, to rozwalenie pomysłu. O takich szczegółach jak zabranie 14 i 98 nie wspominając. Linia 98 w 16 minut przewoziła mieszkańca okolic Maratońskiej do Centralu. Teraz zapewne potrwa to ze dwa razy tyle. Ludzie spokojnie przesiąść się będą mogli do aut (...)"
A Wy, co sądzicie o zmianach w komunikacji miejskiej? KOMENTUJCIE!