Podpisanie umowy na projekt budowlany tunelu dalekobieżnego dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi.

i

Autor: materiały prasowe Podpisanie umowy na projekt budowlany tunelu dalekobieżnego dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi.

W Łodzi będzie drugi tunel kolejowy!

2021-11-30 6:00

Blisko pięć lat temu tłumy łodzian uczestniczyły w otwarciu nowego Dworca Łódź Fabryczna. I prawdopodobne dworzec był wypełniony ludźmi... tylko tego jednego dnia. W ubiegłym roku, stacja obsługiwała nieco ponad 6 tys. pasażerów na dobę, podczas gdy jest zaprojektowana na... 33 razy więcej! Zmieni się to dzięki inwestycjom Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Spółka CPK rozpoczęła właśnie projektowanie nowej linii Kolei Dużych Prędkości z Warszawy przez CPK, Łódź, Sieradz i dalej do Wrocławia i Poznania. Jest to element tzw. szprychy nr 9. Jednak, żeby stanowiła ona jedną całość, potrzebny jest tunel dla szybkich pociągów przechodzący pod Łodzią.

Tunel będzie rozpoczynał się na dworcu Łódź Fabryczna, a kończył na południowym zachodzie od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym powstanie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery “Y”.

– Pasażerowie z Łodzi i nie tylko mają powód do zadowolenia. Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny) – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała (l. 40), pełnomocnik rządu ds. CPK.

Tunel dalekobieżny w Łodzi. Dzięki niemu możliwe będą szybkie podróże z Łodzi m.in. do Wrocławia i Poznania.

i

Autor: materiały prasowe Tunel dalekobieżny w Łodzi. Dzięki niemu możliwe będą szybkie podróże z Łodzi m.in. do Wrocławia i Poznania.

Pani Danuta z Łodzi (l. 65) ma syna, który po studiach wyjechał do Wrocławia i tam założył rodzinę.

– Chciałabym częściej widywać się z wnukami, ale teraz muszę jechać pociągiem do dzieci ponad 4 godziny przez Częstochowę. To powoduje, że widzimy się tylko kilka razy w roku. Kto to wymyślił? Nie rozumiem dlaczego nie ma krótszej trasy z Łodzi do Wrocławia. A jazda samochodem to już nie jest dla mnie – mówi poirytowana łodzianka. – To nowe połączenie kolejowe, ta szybka kolej bardzo ułatwi nam poruszanie się po Polsce – dodaje.

Rozpoczęcie prac podziemnych planowane jest na 2023 rok, natomiast tunel ma być oddany do użytku w 2027 r. Podpisana właśnie umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej. Na wykonanie projektu budowlanego spółka CPK otrzymała 60 mln zł dofinansowania z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK, a dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Prace studialne objęły już w sumie ok. 1 000 km planowanych linii kolejowych w różnych częściach Polski – mówił podczas uroczystości podpisania umowy Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

W celu przyspieszenia prac spółka CPK zawarła w ubiegłym roku porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, która przed laty opracowywała koncepcję szybkiej linii Warszawa–Łódź– Poznań/Wrocław (czyli tzw. igreka) oraz uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i zgody na realizację przedsięwzięcia. Tamte prace zostały przez PLK zawieszone w 2012 r.

Wykorzystanie tych opracowań, oczywiście po niezbędnych zmianach i aktualizacji, oznacza dużą oszczędność czasu i publicznych pieniędzy – podkreśla Mikołaj Wild.

Tunel CPK to niejedyny podziemny przejazd kolejowy w Łodzi. Spółka PKP PLK buduje w tym mieście tunel dla ruchu aglomeracyjnego. Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu PLK także na stacji Łódź Fabryczna. Dalej przebieg jest już inny niż tunelu CPK – powstaną trzy nowe przystanki kolejowe:

  • Śródmieście,
  • Polesie,
  • Koziny.

Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.

Program kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całego kraju łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.