Czytelność, mniej błędów i większe bezpieczeństwo, a także kontrola nad obrotem leków refundowanych - to, zdaniem Ministerstwa Zdrowia, największe zalety elektronicznej recepty. Do tej pory rozwiązanie to było testowane. Od środy 8 stycznia e-recepty będą obligatoryjne. Na 14 500 aptek i punktów aptecznych, 97 procent było w gotowości do realizacji elektronicznych recept, już w 2019 roku.
Jak korzystać z e-recepty?
- Taka recepta jest zapisana w systemie i nie jest potrzebne jej drukowanie. Wystarczy podać w aptece swój PESEL i czterocyfrowy kod, który otrzymuje się sms-em na telefon - wyjaśnia Krzysztof Jakubiak, rzecznik Ministerstwa Zdrowia.
Polecany artykuł:
E-recepta - jak to działa?
Elektroniczna recepta przekazywana jest pacjentowi za pośrednictwem e-maila, SMS lub jako wydruk informacyjny. Oto, jak wygląda jej wystawienie i realizacja krok po kroku:
1. Lekarz wystawia i cyfrowo podpisuje e-receptę.
2. Otrzymujesz wydruk lub e-receptę drogą elektroniczną, jako e-mail albo SMS z 4-cyfrowym kodem.
3. Udajesz się do apteki.
4. Farmaceuta skanuje kod na wydruku lub z telefonu pacjenta. Możesz też podać 4-cyfrowy kod z SMS-a oraz numer PESEL.
5. Otrzymujesz leki.
E-recepta. Internetowe Konto Pacjenta
Żeby odbierać recepty SMS-em lub E-mailem musimy jednak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta i w ten sposób wybrać sposób powiadamiania o receptach (SMS-em, lub e-mailem). Takie konto utworzymy na stronie www.pacjent.gov.pl.
Tu sprawa delikatnie się komplikuje, bo najpierw trzeba jeszcze stworzyć Profil Zaufany.
To z kolei stworzymy na dwa sposoby. Za pośrednictwem bankowości mobilnej w którymkolwiek z tych banków:
- PKO Bank Polski SA,
- Santander,
- Bank Pekao,
- mBank,
- ING Bank Śląski,
- Millennium Bank,
- konta na platformie Envelo,
lub przez Internet.