Konferencja Episkopatu Polski zdecydowanie o religii w szkołach. Te słowa nie pozostawiają wątpliwości

i

Autor: PIOTR GRZYBOWSKI/SE , episkopat.pl(5) Konferencja Episkopatu Polski zabrała głos ws. propozycji zmniejszenia liczby godzin religii w szkołach i nieliczenia ocen z przedmiotu do średniej

Spór o rolę religii w szkołach

Konferencja Episkopatu Polski zdecydowanie o religii w szkołach. Te słowa nie pozostawiają wątpliwości

2024-02-16 13:48

Konferencja Episkopatu Polski zabrała głos ws. propozycji zmniejszenia liczby godzin religii w szkołach i nieliczenia ocen z przedmiotu do średniej. Zdaniem eksperta KEP ks. prof. dr hab. Piotra Tomasika zajęcia są organizowane na życzenie rodziców dzieci niepełnoletnich lub osób pełnoletnich, dlatego "nie ma ma powodu, by kwestie wychowania religijnego wyłączyć”.

Religia w szkołach. Eksperci Konferencji Episkopatu Polski zabrali głos

- Nauczanie religii w szkołach publicznych należy uznać jako standard europejski - powiedział ks. prof. dr hab. Roman Buchta, odnosząc się do ogólnopolskiej dyskusji na temat religii w szkołach. Duchowny wziął udział w konferencji prasowej organizowanej przez Konferencję Episkopatu Polski, gdzie przypomniano ponadto, że zajęcia z tego przedmiotu organizowane są "na życzenie rodziców dzieci niepełnoletnich albo na życzenie młodzieży pełnoletniej". W tym kontekście ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik dodał ponadto, że "nie ma powodu, by kwestie wychowania religijnego wyłączyć.

Religia obecna w szkołach w 23 państwach Unii Europejskiej

W czasie konferencji KEP przywołano też przykłady z innych europejskich państw, gdzie lekcje religii stanowią ważny element systemu edukacji, które pomaga m.in. przybliżyć świat kultury chrześcijańskiej.

- Ks. prof. Buchta przypomniał, że w 15 krajach Unii Europejskiej udział w szkolnych lekcjach religii jest dobrowolny. Są to: Belgia, Chorwacja, Czechy, Estonia, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Łotwa, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Węgry i Włochy. Natomiast w 8 krajach udział w szkolnych lekcjach religii jest obowiązkowy. Są to: Austria, Cypr, Dania, Finlandia, Grecja, Malta, większość niemieckich landów i Szwecja - czytamy na stronie internetowej Konferencji Episkopatu Polski.

Swoje zdanie przedstawił też ks. prof. dr hab. Paweł Mąkosa, który zwrócił uwagę na wymiar wychowawczy i kulturowy nauczania religii.

- Nauczanie religii w Polsce posiada bardzo wyraźny wymiar wychowawczy. W ramach lekcji religii analizowane są m.in. takie kwestie jak cel i wartość ludzkiego życia, odkrycie swojej życiowej drogi, zarówno osobistej jak i zawodowej, rozumienie współczesnego świata - powiedział duchowny.

Na lekcjach religii o problemach młodych ludzi

Jak dodał, na lekcjach religii porusza się również temat takich problemów młodych ludzi, jak depresje, samookaleczenia, próby samobójcze, radzenie sobie w sytuacjach wywołujących stres, pozytywne rozwiązywanie konfliktów, przeciwdziałanie przemocy, agresji i różnym uzależnieniom.

- Idea nauczania religii w Polsce jest także taka, żeby budować u młodych ludzi postawy braterstwa, dialogu, współpracy, szeroko rozumianej empatii w myśl encykliki papieża Franciszka Fratelli tutti, który apeluje o budowanie mostów pomiędzy przedstawicielami różnych nacji, religii, światopoglądów, stylów życia - powiedział ks. prof. Mąkosa.

Co proponuje Ministerstwo Edukacji Narodowej?

Konferencja KEP to odpowiedź na propozycję Ministerstwa Edukacji Narodowej o zmniejszeniu liczby godzin religii w szkołach do jednej w tygodniu i projekt rozporządzenia o tym, że ocena z tych zajęć nie będzie się już liczyła do średniej. Co więcej, lekcja religii ma być ponadto pierwszą albo ostatnią w planie na dany dzień, by uczniowie, którzy nie biorą udziału w zajęciach, nie musieli czekali na inne przedmioty.

Sprzeciw KEP wobec propozycji Ministerstwa

Konferencja Episkopatu Polski wydała również osobne oświadczenie ws. proponowanych wyżej zmian, do których odniosła się Komisja Wychowania Katolickiego.

- Jej członkowie sprzeciwili się też m.in. redukcji tygodniowego wymiaru godzin lekcji religii oraz propozycjom zmian w Rozporządzeniu dotyczącym oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Wyrazili też zastrzeżenia wobec znajdującego się w nim zapisu o wyłączeniu oceny z religii/etyki ze średniej ocen. „Jest to działanie niesprawiedliwe. Uczeń powinien być wynagrodzony za swoją pracę, a tą nagrodą i docenieniem wysiłku ucznia jest właśnie ocena, która spełnia także funkcję motywacyjną” - czytamy na stronie internetowej KEP.

A. MYRCHA: PREZYDENT DUDA BĘDZIE BLOKOWAŁ PRZYWRÓCENIE PRAWORZĄDNOŚCI