Łódzka Kolej Aglomeracyjna to regionalny przewoźnik zarządzany przez samorząd wojewódzki.

i

Autor: Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, Archiwum prywatne

Regionalna komunikacja

Łódzka Kolej Aglomeracyjna inwestuje w tabor. W kwietniu przetarg

2025-03-20 12:15

Nowe pociągi, które pomieszczą więcej pasażerów i ułatwią transport rowerów – to czeka Łódzką Kolej Aglomeracyjną. W kwietniu ŁKA ogłosi przetarg na zakup sześciu nowoczesnych składów. Inwestycja warta 318 mln zł finansowana jest z budżetu województwa i funduszy UE. A to nie koniec dobrych wiadomości: w 2026 r. na tory wyjedzie 14 nowych pociągów z PESY.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna - regionalny przewoźnik zarządzany przez samorząd wojewódzki - rozszerza swój tabor i planuje zakup sześciu nowych pociągów.

- Dzięki decyzji radnych Sejmiku Województwa Łódzkiego i podjętej przez nich uchwale możemy ogłosić przetarg na zakup kolejnych pociągów dla ŁKA. Zamówienie zostanie sfinansowane zarówno ze środków z budżetu województwa łódzkiego, jak i funduszy unijnych, które wyniosą około 220 mln zł - mówi marszałek Joanna Skrzydlewska.

Przetarg na pociągi dla ŁKA. Nowe składy zwiększą komfort podróży

Na zakup nowego taboru samorząd województwa łódzkiego przeznaczył 318 mln zł. Nowe pociągi mają składać się z pięciu członów i oferować miejsca dla ok. 500 pasażerów. Dodatkowo, w pojazdach ma być wydzielona przestrzeń do przewozu rowerów. Inwestycja uwzględnia także potrzeby osób z niepełnosprawnościami.

- Liczymy, że do przetargu zgłosi się wielu wykonawców z ciekawymi ofertami, które będą spełniać nasze oczekiwania. Chcielibyśmy, żeby te nowe, większe pociągi przyjechały do nas tak szybko, jak to możliwe, ale najpóźniej ma być to 2029 r. Wówczas, po otwarciu tunelu średnicowego, będziemy wiedzieli, jakie są potoki podróżnych, a to pozwoli nam dopasować połączenia i wykorzystanie taboru do potrzeb mieszkańców - zapowiada wicedyrektor departamentu infrastruktury urzędu marszałkowskiego w Łodzi Aneta Wierzbicka.

Dotychczasowy tabor ŁKA to 39 składów. W przyszłym roku flota ma powiększyć się o 14 trzyczłonowych pociągów zamówionych wcześniej w bydgoskiej PESIE. Kontrakt na te pojazdy opiewa na kwotę prawie 500 mln zł. Zatem za kilka lat tabor ŁKA będzie składał się z następujących pojazdów:

  • 39 składów dotychczasowych,
  • 14 składów z bydgoskiej PESY (dostawa w 2026 r.)
  • 6 nowych składów zamówionych w najbliższym przetargu (dostawa najpóźniej w 2029 r.).

Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Trwa budowa tunelu kolejowego pod Łodzią i stacji Łódź Koziny

Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewoźnikiem z rekordowymi wynikami

Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewiozła w 2024 r. rekordową liczbę pasażerów - ponad 11 mln osób. Oznacza to, że średnio każdego dnia z usług przewoźnika korzystało 30 tys. osób.

Spółka samorządu łódzkiego regularne połączenia rozpoczęła w czerwcu 2014 r., kiedy to przewiozła 324 tys. pasażerów. Obecnie ŁKA obsługuje kilkanaście tras w województwie łódzkim oraz połączenia do:

  • Warszawy,
  • Częstochowy,
  • Kielc,
  • Poznania,
  • Radomia.
Krzysztof Rutkowski o swoim 16-letnim dziecku: "To nie jest mój syn w sensie emocjonalnym". Jego eks komentuje i szykuje pozew!
Sonda
Często podróżujesz pociągami?