Z jednej strony takie biura pomagają w integracji zespołu, z drugiej strony mogą być przyczyną zbędnych napięć w grupie. Współpracownicy powinni przede wszystkim szanować siebie nawzajem i myśleć również o komforcie innych, a nie tylko swoim.
Wady pracy w open space
Do pracy w open space trzeba się przyzwyczaić. Nie wszystkim takie warunki będą odpowiadały. Pracownicy pracujący w biurach open space niekiedy skarzą się na:
- Hałas w miejscu pracy- kiedy w jednym pomieszczeniu pracuje wiele osób, trudno o zachowanie ciszy zwłaszcza gdy stanowiska są blisko siebie
- Trudności w skupieniu się i skoncentrowaniu na obowiązkach
- Brak prywatności
- Poczucie ciągłej kontroli
- Szybsze rozprzestrzenianie się chorób, przenoszonych drogą kropelkową
- Gorszą jakość powietrza
- Bałagan- nie wszyscy dbają o czystość w miejscu pracy
Ponadto w takich biurach trudno dobrać odpowiednią temperaturę, przyjęło się, że optymalna temperatura wynosi 22-24oC, jednak każdy ma swoje własne preferencje.
Praca w biurach open space sprzyja mniejszej wydajności pracowników. Możliwe są również konflikty, które nie sprzyjają miłej atmosferze w pracy.
Zalety pracy w open space
Praca w open space ma również wiele zalet. Pracodawcy szczególnie zwrócą uwagę na kwestie ekonomiczne. Taka organizacja przestrzeni pozwala zaoszczędzić na wyposażeniu i zmniejszyć koszty eksploatacji, ze względu na umieszczenie większej ilości stanowisk w pomieszczeniu. Koszt wynajmu biur open space zwykle jest mniejszy, co również jest korzystne dla przedsiębiorcy Wśród innych zalet open space (nie związanych z kosztami) można wymienić:
- Łatwiejszą komunikację między pracownikami
- Szybszy przepływ informacji i dokumentów
- Łatwe łączenie pracowników w zespoły
- Uniknięcie izolacji pracowników
- Większą integrację zespołu
- Możliwość łatwego przeorganizowania przestrzeni
- Ułatwienie współpracy między pracownikami
- Stworzenie jednakowej przestrzeni dla wszystkich zatrudnionych osób
Biura open space mają swoich przeciwników i zwolenników, ale to od pracodawcy zależy czy taka organizacja pracy będzie odpowiednia dla jego firmy.
Artykuł sponsorowany