W nowej siatce połączeń, która została wprowadzona na początku kwietnia, z uwagi na rosnący ruch uliczny, mają być tramwaje. - Właściwie alternatywy nie ma, ulic nie przybywa, ale za to szybko rośnie liczba samochodów - tylko w ostatniej dekadzie liczba pojazdów zwiększyła się o 200 tysięcy, a jest ich obecnie zarejestrowanych w samej Łodzi ponad 430 tysięcy - czytamy na stronie Urzędu Miasta Łodzi. Jak twierdzi magistrat, dla sprawnej komunikacji po mieście należałoby w większym stopniu skorzystać właśnie z tras tramwajowych, które w nowym systemie otrzymały pierwszeństwo.
Czytaj też: Darmowe parkingi w Łodzi [ADRESY]. Gdzie zaparkować w centrum miasta bez opłat?
Priorytet dla tramwajów
Jak poinformował Krzysztof Smela z Zespołu Sterowania Ruchem ZDiT, trwa weryfikacja i kalibrowanie sytemu komputerowego z nową siatką połączeń. Program działa na 77 skrzyżowaniach (docelowo będzie ich ponad 100), na których względny priorytet tramwajowy otrzymało 45 miejsc, 8 posiada priorytet bezwzględny, 19 skrzyżowań ma specjalną koordynację, a 4 operują krótkimi cyklami świateł. Wysoko uprzywilejowane zostały trasy W-Z oraz ŁTR. Według wstępnych danych średnia prędkość łódzkich tramwajów wynosi 15 km/h, a np. w Warszawie czy we Wrocławiu jest na poziomie 12-14 km/h. Proces weryfikacji i sprawdzania całego systemu - jak podkreślił wiceprezydent Wojciech Rosicki - wciąż trwa, a wszelkie pomiary i zebrane dane posłużą do ostatecznej korekty siatki połączeń zapowiedzianej jesienią.
Gdzie obowiązuje jaki priorytet? Sprawdźcie w galerii!