Opcja płacenia kartą płatniczą za przejechane przystanki będzie dostępna teraz na dwóch liniach: 10A/B i 11B. Kasowniki Open Payment System zostały zamontowane w 23 wagonach typu cityrunner i najstarszych pesach (tramicus), które zostaną oznakowane na drzwiach w taki sam sposób, jak pesy swing na liniach 10A/B.
Mennica Polska S.A zdecydowała się przetestować system płatności (pilotaż) za przejechane przystanki z uwzględnieniem przesiadki. Dzięki temu pasażerowie podróżujący najpierw jedną z powyższych linii, a następnie drugą, nie będą musieli ponosić opłaty za dwa pojedyncze przejazdy. System naliczy opłatę za kolejne przystanki. Przykładowo jadąc trzy przystanki linią 11B (Helenówek – Chocianowice /IKEA) i przesiadając się na linię 10B (Retkinia/Olechów) opłata w drugim pojeździe będzie od czwartego przystanku. Im więcej przejechanych przystanków, tym stawki maleją.
System policzy przejechane przystanki na linii 10A/B i linii 11B jako jedną trasę. Jadąc z pętli Dell na pętlę Helenówek (42 przystanki) zapłacimy 4,68 zł za podróż, które będzie trwała 68 minut. Gdyby pasażer kasował bilety czasowe, zapłaciłby za nią 6 zł (2x bilet 20 minutowy wydłużony do 40 minut). Pasażer musi tylko dotrzymać jednego warunku, przesiadka między linią 10A/B a linią 11B, nie może trwać dłużej niż 20 minut, czyli: czas pomiędzy wyjściem z jednego pojazdu i wejściem do drugiego nie powinien przekroczyć 20 minut.
ZOBACZ: Otwarcie galerii handlowych. NOWE ZASADY będą obowiązywać PRZEZ MIESIĄC!
- Aktualne wdrożenie w Łodzi jest pierwszym w Polsce, w ramach którego został zastosowany unikalny sposób naliczania opłat wniesionych w środkach transportu publicznego przy użyciu popularnej „zbliżeniówki”. Dzięki naszemu rozwiązaniu pasażerowie, którzy w trakcie podróży tramwajem zmieniają linię, zapłacą mniej. – mówi Jacek Sieński, Dyrektor Działu Handlowego Płatności Elektronicznych w Mennicy Polskiej. - Po przesiadce opłaty będą naliczane bowiem tak, jakby podróż była kontynuowana, a nie od początku.
Co ważne, jeśli pojazdy z kasownikami Open Payment System trafią na inną trasę, również będzie można w nich płacić tylko za przejechane przystanki np. gdy cityrunner trafi na linię 15 (Stoki – Kurczaki) albo pesa swing z 2015 r. na linię 12 (Stoki – Retkinia).
- Dla nas to istotny element całości, dzięki któremu będziemy mogli sprawdzić tzw. system przesiadkowy. Parę miesięcy potrwa testowanie i jeżeli wypadnie pozytywnie, będziemy mogli przystąpić do przetargu na wyłonienie operatora, który mógłby wprowadzić taryfę przystankową na wszystkich liniach tramwajowych i autobusowych. Taki jest właśnie cel zmian, które wprowadzamy od początku grudnia – wyjaśnia Zbigniew Papierski, prezes MPK - Łódź.
MPK Łódź: Płatność kartą tylko za przejechane przystanki. Jak to działa?
- Bezpośrednio po wejściu do pojazdu, pasażer na ekranie kasownika OPS (żółty kolor) wybiera rodzaj taryfy (normalny lub ulgowy)
- Pasażer zbliża kartę płatniczą do kasownika (check in) i tym samym rozpoczyna naliczanie opłat za przejazd
- Przy wychodzeniu z pojazdu pasażer zbliża kartę płatniczą do kasownika i tym samym „wyrejestrowuje się” z systemu (check out)
- Jeśli pasażer w ciągu 20 minut od „wyrejestrowania się” z pojazdu na jednej z linii wsiądzie do pojazdu drugiej, kontynuując podróż musi analogicznie wybrać taryfę oraz zbliżyć tę samą kartę do kasownika (check in). Natomiast podczas wysiadania pasażer zbliża kartę płatniczą do kasownika (check out).
- System ostatecznie naliczy opłatę traktując przejazd tymi dwiema liniami jako jedną podróż. Blokada środków z tytułu zrealizowanych przejazdów na koncie bankowym pasażera będzie się pojawiać po godz. 00.30 następnego dnia, natomiast obciążenie konta może nastąpić nawet po kilku dniach
Między 16.09.2017 r. a 31.10.2020 r. pasażerowie linii 10A i 10B skorzystali z OPS ponad 716,3 tys. razy. Najbardziej popularne były bilety na przejazd od 2 do 6 przystanków.